Lezen met LEF: kiezen voor kansen

Lezen met LEF: kiezen voor kansen.

Bij de nationale opening van de gelijke kansen week stonden ze er de auteur van ‘Kiezen voor Kansen’ Jos de Mulder en Cilia Born. Nu was er de kans om deze auteurs live te ontmoeten tijdens Lezen met LEF en met elkaar het gesprek aan te gaan.

Lezen met LEF stond dit keer geheel in het teken van de Leidse week van de gelijke kansen.

En zo ontstond er een mooi open gesprek vanmiddag in het LEF. De auteurs, Jos de Mulder en Cilia Born namen ons mee in de kerninzichten uit hun boek. Ze laten zien hoe zowel kleine als grote keuzes binnen scholen bepalend kunnen zijn voor de toekomstkansen van kinderen en hoe bewustwording de eerste stap is naar verandering. De focus ligt niet alleen op problemen, maar vooral op mogelijkheden en oplossingen.

Het boek Kiezen voor Kansen is gericht op leraren, schoolleiders en bestuurders die nadenken over hoe ze het verschil kunnen maken voor hun leerlingen.

 

Over het boek: 

Kiezen voor Kansen biedt in vijf hoofdstukken zowel theoretische inzichten als praktische handvatten voor onderwijsprofessionals om de kansengelijkheid in de klas en de school te vergroten. Hoofdstuk 1 begint met een beschrijving van de huidige situatie in het onderwijs, hoe dat historisch zo is gegroeid als uitkomst van politieke beslissingen en de maatschappelijke ideologie. In hoofdstuk 2 beschrijven de auteurs tien van de twintig door hun gedefinieerde knelpunten, gegroepeerd in twee clusters van ongelijke kansen: in het gezin en in de klas. In hoofdstuk 3 worden tien knelpunten van ongelijke kansen in de school en het onderwijssysteem behandeld. In hoofdstuk 4 komen de auteurs terug op Piketty’s analyse en geven ze hun ideeën over hoe we tot een maatschappijbrede nieuwe ideologie kunnen komen. Hoofdstuk 5 begint met ‘Een dag op de school van de toekomst’, gevolgd door een toelichting op het onderwijs in de 21ste eeuw.