Nacht van de Leraar 2021

6 oktober van 17:00 tot 21:00 uur

Mag het ook even over jou gaan?

Een nacht waarin het gaat over jou en jouw dromen! Wij zijn er voor jou. Op verschillende locaties in Leiden word je in de watten gelegd voor een ontspannen avond samen met andere onderwijsprofessionals uit Leiden. Wij trakteren je op een avondje uit, een avond vol verrassingen en ontspanning. Een moment om elkaar weer te ontmoeten.

Kom meespelen in het Pesthuis, ervaar de ruimte van het Atrium in het mboRijnland, laat je verwelkomen door robots bij Technolab of vlieg ons digitaal tegemoet voor het online programma.

Wij zorgen voor lekker eten, een prikkelende omgeving en ruimte om te dromen, spelen, inspireren, lachen, vieren en stil te staan.

De Nacht van de Leraar gaat over jou!

Stel jouw droomavond samen uit de volgende programmaonderdelen:

Ik droom: dit onderdeel gaat over eigen visie, eigen ontwikkeling, vitaliteit, wellness, zelf-zorg, energie, lichtheid, positiviteit, delen van je motivatie, duurzaamheid en de toekomst.

Ik speel: hier is ruimte voor experimenten, ontdekkingen, ervaringen, nieuwsgierigheid, lichtheid en beweging, cultuur en creativiteit.

Ik ontmoet: hier staat verbinden, informeel ontmoeten, uitwisseling, samen zijn, eten en ontspanning centraal.

Hieronder staan de programma’s per locatie (MBO Rijnland, Technolab en Pesthuis) en het onlineprogramma. Voor elke locatie en voor de Nacht online, vind je een apart tabblad waar meer informatie te vinden is over de inhoud van alle sessies.

#NvdL2021

  • 6 oktober 2021
  • 17:00 - 21:00 uur
  • Mag het ook even over jou gaan?

Wil je de Nacht van de Leraar van 2020 nog eens terugzien?

Tijdsindeling locaties MBO Rijnland / TechnoLab / Pesthuis

17:00 – 18:00 uur Ontvangst en diner
18:00 – 19:00 uur Ronde 1 – keuze uit één van de workshops
19:00 – 19:30 uur Pauze
19:30 – 20:30 uur Ronde 2 – keuze uit één van de workshops
20:30 – 21:00 uur Borrel en netwerken

Tijdsindeling online

19:30 – 20:15 uur Ronde 1: Faalmoed door Saakje Bakker. Presentatie / interactief
20:30 – 21:15 uur Ronde 2: keuze uit één van de presentaties

Programma per locatie

Programmaoverzicht locatie MBO Rijnland

Ronde 1 – keuze uit de volgende programma’s:

Chantal Goes, project- en teamleider bij Technolab
Inspiratiesessie

Hoe maak je ruimte voor en stimuleer je de natuurlijke nieuwsgierigheid van je leerlingen? Welke rol neem je als leerkracht aan wanneer je leerlingen onderzoekend en ontwerpend leren? Hoe maak ik plek voor O&O in het curriculum? En welke opbrengsten kan ik verwachten?

Dit is een greep van de vragen die tijdens deze inspiratiesessie “Onderzoekend en ontwerpend leren in de klas” aan bod komen.

Anke van Donkersgoed, trainer/ontwikkelaar bij Stichting Breekjaar.
Workshop

In 1,5 uur tijd maak je kennis met de High-Impact-Learning methodiek van Breekjaar: Interactief, afgestemd op het moment en spelenderwijs ontstaat er hier een openhartige sfeer tussen de deelnemers. Je gaat met meer energie weg dan je kwam!

Tessa Vossen, onderzoeker Universiteit Leiden
Workshop

Toelichting bij de nieuwe lessenserie ‘Reis naar een zwart gat’, aandacht voor inclusief onderwijs, bespreken van onderzoeksresultaten en het zelf uitvoeren van experimenten over zwarte gaten door leerkrachten.

Marius Berendse
Praktische workshop

Hoe kun je passend onderwijs bieden en voldoende differentiëren in een traditionele jaarklas? Hoe ga je om met het lerarentekort? Hoe ben je als leraar in een minder geïsoleerde positie? Welke stappen kan je al zetten?
De strekt veranderende samenleving lijkt te vragen om een andere inrichting van het onderwijs. Diverse scholen kiezen er daarom voor om hun organisatie te ontschotten: de jaarklassen maken plaats voor grotere eenheden. Leerlingen leren binnen deze unit in wisselende samenstellingen en groeien er in hun zelfstandigheid. Een team van onderwijskrachten is samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle kinderen.
In deze workshop ervaar je dat er een realistisch alternatief i voor het organiseren in jaarklassen. Samen gaan we praktisch aan de slag om de beweging te maken naar een flexibele organisatie.

Marius Berendse is adviseur en coach van besturen, leidinggevenden en teams die werken aan onderwijsvernieuwing. Hij is in de rol van kennisdeler (mede)oprichter en secretaris van de VTG (Verenigde TOM Groep) en Education Warehouse.

Mary Jane, eigenaar Creating Waves
Inspiratiesessie

Tijdens deze sessie krijg je kennis, strategieën en vooral hulpmiddelen mee die je kunt gebruiken om goed voor jezelf te zorgen tijdens stressvolle situaties. Het wordt een interactieve sessie waarin je op jezelf reflecteert en jij jezelf centraal stelt.
Onderwerpen die onder andere voorbijkomen zijn: neuroplasticiteit de negativiteisbias van onze hersenen, (groei)mindset, de effecten van de anderhalvemetersamenleving (cirkel van invloed), zelfzorg, de verschillende aspecten van veerkracht en de consequenties van (ont)stressen.

Dit alles helpt je om stressvolle situaties beter te begrijpen en aan te pakken, voordat ze ‘uit de hand lopen’. Bovendien leer je om topprioriteit te geven aan één van de belangrijkste zaken: jouw eigen welzijn.

Meer informatie volgt binnenkort.

Ronde 2 – keuze uit de volgende programma’s:

Sjoerd Jenninga en Sander van Weerlee
Workshop

Sjoerd Jenninga en Sander van Weerlee willen hun ambitie verwezenlijken in de Leidse regio: de dynamische schooldag. Bewegingsonderwijs, bewegend leren en goed georganiseerde buitenspeelmomenten: wat kan je ermee en hoe kan je het combineren? Maar vooral, waarom?
Sjoerd en Sander geven praktische en inspirerende voorbeelden uit de praktijk, maar ook uit de wetenschap waarom een dynamische schooldag onmisbaar is in het leven van een kind.

Leonie Bakker, Programmacoördinator Nature Learning Center. Naturalis.
Workshop

Vanaf schooljaar 2021-2022 is Verwonder om de hoek dé plek waar je terecht kunt voor educatief aanbod bij jou in de klas in Leiden en de regio. Of het nu gaat om het thema cultuur, natuur, wetenschap, technologie of duurzaamheid. Tijdens deze workshop leiden we je in vogelvlucht langs alle ins en outs zodat je er optimaal je voordeel mee kunt doen.

Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar en boeken van een museumles die een hoofdstuk uit de methode vervangt, een workshop waarmee je leerdoelen afvinkt, een gastles die precies aansluit op het thema waar jouw klas aan werkt of naschoolse activiteit. Daarvoor is het belangrijk als school de juiste vraag te stellen aan een aanbieder.

Graag laten we je zien hoe je lessen van externe aanbieders kunt inzetten om de leerdoelen voor jouw klas te behalen met de aanbodsdoelen van SLO. Ook zie je wat er al mogelijk is en waar we naartoe willen werken. We zijn benieuwd naar jouw wensen en ideeën!

Elise Bouman, docente Frans op het Stedelijk Gymnasium en Marloes Derksen, onderwijskundig trainer bij Teaching4you.
Workshop

Na een lange periode van online onderwijs staan we voor de keuze: gaan we helemaal terug naar fysiek, gaan we alles digitaal doen of is er een gulden middenweg? Wij dromen van een goed ontworpen blended curriculum: welke lessen hebben we geleerd tijdens de online periode en wat is er nodig om het curriculum toekomstbestendig te maken? In deze presentatie bieden we veel praktische tips die direct toepasbaar zijn.

Droom jij met ons mee?

Kenniscentrum Angst en Stress bij Jeugd (zie www.kasleiden.nl)
Workshop

Ga met elkaar en onze angstexperts in gesprek: wat is angst, hoe herken je het en wat doet het met je? Hoe ga je om met je eigen angsten en die van je leerlingen? Wanneer moet je je zorgen maken? (Waar) kun je je eigen kwetsbaarheid inzetten? Hoeveel risico vind jij wenselijk? En waar kun je terecht als angsten oncontroleerbaar dreigen te worden?

Het kenniscentrum geeft informatie en denkt mee. We hopen dat je naar huis gaat met: een sterker bewustzijn van angstgevoelens bij jezelf en je leerlingen, ideeën hoe hiermee om te gaan én voer voor een goed gesprek op school over een veilig leer- en werkklimaat.

Tamara Platteel, docent professionalisering en lerarenopleiding ICLON Universiteit Leiden.
Workshop

  • Stel dat er een manier is om op een inspirerende manier te werken aan je eigen leren en professionaliseren?
  • Stel dat je dit digitaal kan doen en dat je daarbij uitgedaagd wordt om je ervaringen en kennis te delen?
  • Stel dat je daarbij passend professionaliserings-en nascholingsaanbod kan vinden?

Met de Professionele leraar ontwikkeltool bieden we deze mogelijkheden. Uitgangspunt is het “Beroepsbeeld voor de leraar” (Snoek) en het professionaliseringsaanbod van ICLON-docentprofessionalisering en het Onderwijsnetwerk Zuid-Holland (ONZ). Dankzij een subsidie van de Gemeente Leiden, geleid door het ICLON en in samenwerking met verschillende scholen is de tool tot stand gekomen. Samen met Mevolution (een digitaal platform) hebben we de tool gedigitaliseerd.

Tjeerd Dijkstra en Maarten Stuifbergen
Korte documentaire en meet&greet.

Op welke manier voelen we ons onderdeel van een collectieve leergemeenschap? Hoe vaak durven we toe te geven dat we geen antwoord hebben op de complexe vraagstukken van vandaag? En welke uitdagingen moeten we aangaan om mee te bewegen in tijden van onzekerheid en vernieuwing?

In deze korte documentaire onderzoeken Tjeerd Dijkstra en Maarten Stuifbergen de rol van lerende in alle lagen van onze maatschappij.

Programmaoverzicht locatie Technolab

Ronde 1 – keuze uit de volgende programma’s:

Naturalis Educatieve Ontwikkeling
Inspiratiesessie


Hoeveel plastic zit er in het meerkoetnest in jouw sloot? Hoeveel soorten bijen vliegen er op jullie schoolplein? Interessant om te observeren met leerlingen – en onderzoekers van Naturalis willen dit heel ook graag weten. Help ons om de natuur in kaart te brengen door met je klas mee te doen aan echt onderzoek.
Hoe meer we van de natuur weten, hoe beter we planten en dieren kunnen helpen. En wat je kent en waar je van houdt, daar wil je goed voor zorgen. Koppel doelen rondom natuur en burgerschap aan onze “citizen science” projecten, en maak in deze sessie kennis met allerlei concrete tools om meteen in de klas aan de slag te kunnen.

Gideon Borman
Presentatie

Jij gelooft dat dingen met een reden gebeuren. Jij weet dat uit alles een positieve les valt te halen. Je voelt dat dat ook in deze coronatijd tot mooie dingen kan leiden. Maar hoe…?

Ik geef je drie waardevolle handvatten.

Mijn naam is Gideon Borman. In 2018 kreeg ik een hartstilstand. Tijdens het lange hersteltraject dat volgde, heb ik alle aspecten van mijn leven opnieuw moeten oppakken. En opnieuw mógen invullen.

Inmiddels kan ik volmondig zeggen dat mijn hartstilstand me meer heeft gebracht dan ontnomen. Mijn ‘lessons learned’ deel ik graag.

Universele thema’s als mindset, veerkracht en de regie (terug)pakken, maken dit toepasbaar op elke setback die jij ervaart, zowel in werk als privé.

Juliette Affourtit en Eefje van den Steenhoven
Workshop

In ontmoeting met jezelf en de ander opzoek gaan naar je eigen stemgeluid, het verschil leren zien en niet alleen ruimte houden voor het tegengeluid, maar verschillen benutten als een krachtbron.

Monique Marreveld, hoofdredacteur Didactief(online.nl)
Presentatie

Onderwijsonderzoek biedt leraren kansen om hun onderwijs effectiever te maken (al voorziet het nooit in een one size fits all…). Didactief(online.nl) presenteert een selectie van onderwijsonderzoek over gelijke kansen, lees- en rekenonderwijs, vertaald voor gebruik in de basisschool. We vertellen je alles over de 60 seconden-test, het belang van kennis van de wereld, van schrijven met de hand, en meer. We hopen je te inspireren om je in onderwijsonderzoek te verdiepen en bovenal: om hier niet bang voor te zijn. Een evidence informed leraar, is een betere leraar!

Jasper Visser, directeur stichting 2030
Wandeling

In De Tegentijd ontdek je jouw rol in het grootst mogelijke verhaal. We nodigen je uit voor een poëtische en muzikale wandeling van 50 minuten door de diepe tijd, waarna je een kind uit het jaar 2121 ontmoet. Zij vraagt je: Welke rol nam jij in het vormgeven van een betere toekomst voor iedereen? Voor de Nacht van de Leraar kijken we natuurlijk in het bijzonder naar jouw rol binnen het onderwijs. Loop je mee?

Let op: deze wandeling vult twee rondes. 

Ronde 2 – keuze uit de volgende programma’s:

Katy Lips, Projectmedewerker Wetenschapsoriëntatie PO ICLON Universiteit Leiden.
Workshop

Door welke bril kijk jij naar de wereld? En je leerlingen? Jij geeft les vanuit jouw kwaliteiten en interesses. Laten we vanuit verschillende perspectieven een kijkje nemen door jouw venster op de wereld en jezelf.

Miranda Verhaar, eigenaar van Makers van Morgen
Workshop

We gaan de dialoog aan met een object uit één van de Leidse Musea via een Object-interview! Een gekoppelde onderzoeksvraag neemt ons vervolgens mee naar een maatschappelijk vraagstuk die we onderzoeken vanuit meerdere perspectieven.

De maatschappij vraagt om nieuwe inzichten en betekenisgeving. Objectwijs is een hulpmiddel voor scholen om stappen te zetten naar toekomstbewust onderwijs in een steeds veranderende maatschappij.

Met Objectwijs bieden we de docent handvatten om vak- én niveau-overstijgend aan de slag te gaan met onderzoek, cultuur, maatschappelijke vraagstukken, thema’s in burgerschap en verankering van de Sustainable Development Goals in de school.

Meer info: www.makersvanmorgen.net / info@objectwijs.nl  

Jasper Visser, directeur stichting 2030
Wandeling

In De Tegentijd ontdek je jouw rol in het grootst mogelijke verhaal. We nodigen je uit voor een poëtische en muzikale wandeling van 50 minuten door de diepe tijd, waarna je een kind uit het jaar 2121 ontmoet. Zij vraagt je: Welke rol nam jij in het vormgeven van een betere toekomst voor iedereen? Voor de Nacht van de Leraar kijken we natuurlijk in het bijzonder naar jouw rol binnen het onderwijs. Loop je mee?

Let op: deze wandeling vult twee rondes. 

Meer informatie volgt binnenkort.

Programmaoverzicht locatie Het Pesthuis

Ronde 1 – keuze uit de volgende programma’s:

Eveline Timmermans, (vak)leerkracht muziek en cultuurcoördinator PROO en de Pionier
Workshop

Herken je dit: je vindt creativiteit belangrijk en wilt je leerlingen hierin graag laten groeien. Je wilt ze daarbij goed kunnen begeleiden en liefst niet eindigen met 30 identieke werkjes aan de muur van je lokaal. Hoe breng je een creatief proces op gang waarin je je leerlingen stimuleert om nieuwe mogelijkheden te ontdekken én je ze daarbij nieuwe vaardigheden aanleert?

In deze workshop ervaar je dit proces zelf en krijg je handvatten om dit in praktijk te brengen. Naar aanleiding van de expositie Droomreis in Museum Volkenkunde, waarvoor 180 Leidse kinderen hun droomreis borduurden, gaan we zelf ook aan de slag met naald en draad – helemaal zen!

Susanna van Citters, adviseur internationalisering primair en voortgezet onderwijs bij Nuffic
Workshop

Hoe kun je in de praktijk aandacht besteden aan wereldburgerschap? Laat jezelf inspireren tijdens deze sessie door verschillende Leidse leraren en studenten die hier actief mee bezig zijn.

  • De Zijlwijkschool vertelt hoe wereldburgerschap een rol speelt bij het vergroten van kansengelijkheid in het sectoroverstijgende project Design Your Own Thinking Challenge.
  • De Hogeschool Leiden vertelt over hun Wereldklas.
  • En praktijkvoorbeelden uit het voortgezet onderwijs en mbo.

Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs, begeleidt deze speelse en interactieve sessie. Na afloop heb je concrete ideeën voor wereldburgerschap in jouw onderwijssector en daarbuiten.

Kevin Zweeris, promovendus Universiteit Leiden
Workshop

Er worden regelmatig discussies gevoerd over de doelen van onderwijs en de rol die scholen daarin spelen. Maar wat vinden docenten nu echt belangrijk om hun leerlingen mee te geven? Tijdens de Nacht van de Leraar staan we daar in deze workshop bij stil. Met een simpele en leuke oefening gaan we het gesprek aan over wat jullie echt belangrijk vinden, wisselen we ideeën daarover uit en denken we na over hoe dat vertaald kan worden naar concrete lesactiviteiten. Kortom: pak dit moment om hier samen bij stil te staan en laat je inspireren door elkaar!

Met o.a. Paul Dirkse, wethouder Kennis, Onderwijs, Sport en Financiën. 
Inspiratiesessie

Dit schooljaar organiseert de gemeente Leiden weer een nieuwe innovatiesubsidieronde voor het Leidse onderwijs. De deadline voor indiening is 9 maart 2022.  Waarom doen we dit eigenlijk? En wat heeft de gemeente überhaupt te maken met innovatie in het onderwijs?

Wil je weleens wat meer weten van de rol van de gemeente in het Leidse onderwijs of denk je zelf na over een aanvraag?
Ga dan in gesprek en laat je inspireren door voorgangers die eerder een innovatieproject hebben gedaan. Tevens is dit je kans om wethouder Paul Dirkse te bevragen over waarom hij het onderwijs zo belangrijk vindt!

Meer info over de subsidie vind je ook op:
Subsidie Onderwijsinnovatie – Gemeente Leiden

Ivo Klap en Yfke de Jong, initiators van Project Maandag en docenten op het Bonaventuracollege. 
Inspiratiesessie

Je kent ‘m wel, die leerling met talent, maar de cijfers blijven achter…

Voor sommige leerlingen is het reguliere schoolsysteem een beperkende factor, maar hoe doorbreek je deze cyclus van demotivatie? Project Maandag droomt ervan een oplossing te vinden om het talent van leerlingen buiten de klassencontext verder te ontwikkelen, om zo binnen de klas meer motivatie te geven en plezier en vaardigheden op en buiten school te verbeteren.

Denk mee in deze inspiratiesessie die beoogt alle cognitief getalenteerde leerlingen beter tot hun recht te laten komen!

Ronde 2 – keuze uit de volgende programma’s:

Judith Hoekstra, founding director bij (tech)onderwijs
Iets anders

Vraag jij je wel eens af hoe het leven in de toekomst eruit zal zien? Wat jouw beeld is bij die ideale wereld, nu en over 20 jaar? Nieuwsgierig naar de kansen en onzekerheden? Ja? Ga dan mee met deze reis!

Toekomstdenken is een mindset en geen methode. Wat elke deelnemer mee naar huis neemt, staat niet van tevoren vast. Eerdere deelnemers hebben aangegeven het ‘ondenkbare’ te ervaren en dat hun verbeelding en divergent denken sterk werden aangesproken. Ook gaven ze aan tot denken te zijn gezet over onze snel veranderende wereld en wat dat met hen persoonlijk doet.

Maartje Couck, producteigenaar ToekomsTaal bij Technolab
Workshop

In deze workshop laten we je kennismaken met de laagdrempeligheid van programmeren door het bouwen van je eigen robot. We gaan dieper in op vragen als: ‘Hoe werken robots?’, ‘Wat zijn sensoren en actuatoren?’, ‘Hoe zorg je ervoor dat de robot bepaald gedrag vertoont onder specifieke omstandigheden?’.
Je gaat zelf aan de slag met de BYOR-kit en de micro:bit, waarbij BYOR zeer geschikt is als instapniveau. Micro:bit geeft een wat grotere uitdaging waarbij we ook echt gaan programmeren! Voor deze sessie is geen voorkennis over programmeren vereist.

Na deze workshop heb je:

  • een eerste stap gezet in computational thinking;
  • inzicht verworven in hoe laagdrempelig programmeren kan zijn;
  • gezien hoe jouw leerlingen ook met programmeren aan de slag kunnen.

Puck van den Berk, ‘Eddie’ bij Education Warehouse
Presentatie

Graag presenteren we het nieuwe platform dat overzicht biedt met betrekking tot alle mooie ontwikkelingen op Leidse scholen en het aanbod voor Leidse leerlingen en leraren.

Meer informatie volgt binnenkort.

Remco Kramers, JES Rijnland
Presentatie

Samen Leren biedt begeleiding aan huis voor ouders van kinderen uit groep 1 t/m 4 van de basisschool. Het programma is opgenomen in de databank van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI).
Het doel van Samen Leren is om de schoolprestaties van kinderen te verbeteren en ook hun ouder(s) vaardigheden aan te leren en handvatten aan te reiken waarmee ze hun kinderen kunnen stimuleren en begeleiden, op een manier die aansluit op wat het kind leert op school. Bij de start van het programma worden doelen gesteld, welke betrekking hebben op onderwijsondersteunend gedrag (leerhouding, taal- en rekenontwikkeling, fijne motoriek en contact met school) en op opvoedvaardigheden (grenzen stellen, structuur bieden en positieve aandacht geven). In deze presentatie brengen we de impact van Samen Leren onder de aandacht en delen we onze ervaringen.

Online programmaoverzicht

Ronde 1:

Meer informatie volgt binnenkort.

Ronde 2 – keuze uit de volgende programma’s:

Karin Landman, directrice OBS Anne Frank/Nova
Presentatie

Een kijkje in de keuken: wij laten graag zien hoe wij het onderwijs vormgeven voor hoogbegaafde leerlingen bij Nova. Onze leerlingen vragen om ander onderwijs. Wij hebben ons eigen curriculum en ontwerpen zelf onze lessen. Tijdens deze sessie nemen we de belangstellende mee en inspireren wij hen door middel van onze expertise in het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.

Harry Steenvoorden, leraar Nederlands op het mboRijnland
Presentatie

Kom alles te weten over het succesvolle PoëzieParkoers van mboRijnland!

Sander Mol, coach didactiek bij IHUB Horizon
Presentatie

Als docent binnen de gesloten jeugdzorg is geen dag hetzelfde waarbij onderwijs en zorg hand in hand moeten gaan. Maar wat gebeurt er nou achter die gesloten deuren? En wat is de taak als docent, naast het lesgeven. Je bent namelijk de spil tussen zorg, netwerk en onderwijs.

In deze presentatie zal ik mijn ervaringen delen over het werken als docent binnen de jeugdzorg+. Waarbij samen dromen, samen verbinden, en samen spelen belangrijke onderdelen zijn binnen deze vorm van onderwijs. Maar ook de heftigheid van de problematiek in de klas en er omheen zal ter spraken komen. Alle jongeren zitten met hun eigen heftige verhaal waar jij mee moet dealen. Elke dag sta je weer voor de uitdaging de kinderen een nieuwe toekomst te bieden.

Ron de Graaf, projectleider/docent mboRijnland
Presentatie

Edubadges zijn digitale waarderingen van vaardigheden of bijzondere prestaties van studenten. In het MBO is dat nieuw, maar badges zijn al langer bekend in WO, HBO en het buitenland. Grote bedrijven als Microsoft geven badges uit voor gevolgde trainingen. Tijdens de sessie laten we zien wat Edubadges zijn en welke waarde ze hebben. We kijken welke badges er in de catalogus staan en vertellen wat een ‘Edu-ID’ is en hoe en waar een student badges kan verzamelen. Verder vertellen we wat het voordeel is voor een student, een werkgever of een vervolgopleiding. Kortom: alle ins en outs van Edubadges komen aan bod tijdens de sessie!