Nacht van de Leraar 2022

Iedereen anders – laat je eigenheid zien!

Thema Nacht de Leraar: Iedereen Anders

Een ode aan de kracht van diversiteit, verbinding en ontspanning. In deze 7e editie van de Nacht van de Leraar staan we met het thema ‘Iedereen anders’ stil bij wat onderwijs in de Leidse regio uniek en krachtig maakt.
We zijn trots op de diversiteit binnen Leiden: van voorschool tot universiteit, maar ook is Leiden het kloppende hart van cultuur en historie. De verbindingen die zijn ontstaan in de afgelopen periode laten de kracht en de noodzaak van de samenwerking zien tussen verschillende sectoren en organisaties. En natuurlijk gunnen we onze bezoekers ook een avond vol humor en ontspanning. Kortom: in Leiden hebben we alles in huis voor een rijke en plezierige leeromgeving! En dat alles zetten we op woensdag 5 oktober graag in de schijnwerpers tijdens de Nacht van de Leraar. Wie neem jij mee dit jaar?

Iedereen Anders
  • 5 oktober 2022
  • 17:00 - 21:30 uur
  • PLNT - Langegracht 70,
    2312 NV Leiden

Weet jij de formule op te lossen? Of is er geen eenduidige oplossing en zit de kracht in de verschil­lende benaderingen? Geeft een speelse en wellicht vervreemde manier om naar een maat­schappelijk thema te kijken je de mogelijk­heid om je verbeelding te gebruiken? Nieuwe perspec­tieven en manieren van kijken zijn nodig om tot verandering en innovatie te komen. Door verbinding te maken met de ander en met verschil­lende sectoren kom je in contact met deze diversiteit en maak je gebruik van elkaars kracht.

#NvdL2022

Programmaoverzicht

Het programma is grotendeels rond. Het kan zijn dat er nog enkele aanvullingen worden doorgevoerd. Kijk nu alvast wat je te wachten staat!’

17:00 – 18:00 uOntvangst en samen eten
18:00 – 19:00 uSessieronde 1
Hieronder staat meer informatie over welke sessies en de maximale locatiecapaciteit.
19:00 – 19:30 uPauze
19:30 – 20:30 uSessieronde 2
Hieronder staat meer informatie over welke sessies en de maximale locatiecapaciteit.
20:30 – 21:30 uNetwerk & Borrel
  • 17:00 – 18:00 u
    Ontvangst en eten
  • 18:00 – 19:00 u
    Sessieronde 1
    Hieronder staat meer informatie over welke sessies en de maximale locatiecapaciteit.
  • 19:00 – 19:30 u
    Pauze
  • 19:30 – 20:30 u
    Sessieronde 2
    Hieronder staat meer informatie over welke sessies en de maximale locatiecapaciteit.
  • 20:30 – 21:30 u
    Netwerk & Borrel

Sessieronde 1

Beginnen met Scrum in het onderwijs

Kom ontdekken hoe leuk het is om in het onderwijs met Scrum aan de slag te gaan. Tijdens deze workshop doorlopen we samen de stappen van het eduScrum proces. We vormen kleine teams en gaan vervolgens zien én ervaren hoe je projectonderwijs kunt vormgeven. Met behulp van gekleurde sticky notes doorlopen we het zogenoemde proces van To do – Busy – Done, we doen een Daily stand-up en sluiten af met een Retrospective. Een leuke kennismaking met eduScrum om te gebruiken met leerlingen en studenten in het primair, middelbaar, beroeps- en wetenschappelijk onderwijs. Zien is doen!

Sessieleider: Suzanne Lagerweij (Hogeschool Leiden)

Verwonder om de hoek is dé plek waar kinderen hun passies ontdekken. Want leren en ontdekken doe je niet alleen op school, dat doe je overal en altijd, een leven lang. Alle activiteiten – binnen én buiten schooltijd – in alle wijken en gemeenten in de regio Holland Rijnland zijn verenigd binnen het aanbod van Verwonder om de hoek.

Juist die verbinding is de kern van het succes dat Verwonder om de hoek is geworden. Minstens 80 educatieve aanbieders, 115 scholen en tal van schoolbesturen, ICC’ers en gemeenten zijn actief betrokken bij het werken aan een krachtig en duurzaam leerecosysteem.  Verbinden doen we onder andere door te werken met aanbodsdoelen van SLO. Tijdens de Nacht van de Leraar geven we een korte uitleg wat aanbodsdoelen zijn en daarna een praktische oefening in het koppelen aan methode voor primaire onderwijs. Zoals in de pilot ‘professionaliseren met aanbodsdoelen’ die mede dankzij een Leidse Onderwijsinnovatiesubsidie in september 2022 zal starten.

Leonie Bakker van Naturalis, Mirjam Spoelstra van Cultuureducatiegroep en Hélène Neerhoff van BplusC werken samen aan dit project.

Een korte impressie van wat Verwonder om de hoek is? Bekijk deze video.

Sessieleiders: Leonie Bakker (Naturalis), Mirjam Spoelstra (Cultuureducatiegroep), Hélène Neerhoff (BplusC)

Nobelprijswinnaars in de exacte wetenschappen krijgen hun prijswinnende ideeën vaak voor hun 25e levensjaar. Blijkbaar een mooie levensfase voor creatieve en innovatieve ideeën. In het onderwijs verlaten te veel jonge leraren het beroep. Hoe behouden we talentvolle starters voor het onderwijs? Hoe zorgen we ervoor dat zij flexibel, mobiel en innovatief blijven? En welke ruimte is er binnen onderwijsorganisaties voor dwarsdenkers met goede intenties?

In 2022 is vanuit de Regionale aanpak personeelstekort het traject Dwarsdenkers en Bruggenbouwers gestart om vroeg in de carrière van talentvolle starters te investeren in leiderschapsskills, kennis over loopbaanontwikkelmogelijkheden en een netwerk van talenten. De 16 deelnemers van 8 verschillende scholen hebben het traject ook zelf invulling gegeven door inspirerende voorbeelden uit te nodigen bij hun bijeenkomsten.

Tijdens de Nacht van de Leraar delen de dwarsdenkers, op eigen gekozen wijze, wat dit traject hen heeft opgeleverd en welke bruggen gebouwd zijn en gebouwd gaan worden.

Sessieleiders: Kees van der Velden (RAP) en Myra Warmer (Da Vinci College)

Helaas groeien veel kinderen op in een onveilige thuissituatie. Daan de Jonge (scenarist) en Matt Mazereeuw (regisseur), twee jonge Leidse filmmakers, hebben hierover een korte film gemaakt die gebaseerd is op hun jeugdervaringen. De film kwam tot stand dankzij Stichting Platform Plankvaardig. Deze organisatie zet zich in voor makers in kunst en cultuur. De film maakt deel uit van een lesaanbod waarmee docenten (maatschappijleer, loopbaan en burgerschap, mentoren) op middelbare scholen en MBO-scholen het onderwerp huiselijk geweld kunnen behandelen. Het lesaanbod bestaat uit een lesbrief en het vertonen van de film in de klas. Bijzonder is dat de regisseur en/of scenarist zoveel mogelijk aanwezig zullen zijn in de klas om vragen van leerlingen te beantwoorden. Het doel van dit project is het onderwerp, opgroeien in een onveilige situatie, op een goede manier bespreekbaar maken in de klas.

De presentatie bestaat uit een introductie, vertoning van de film en een brainstormsessie met de aanwezige leerkrachten over de lesbrief met daarin lessuggesties en achtergrondinformatie.

Bekijk de trailer.

Sessieleiders: Ita de Hes (Stichting Platform Plankvaardig), Daan de Jonge (scenarist) en Matt Mazereuw (regisseur)

Een intervisiesessie over de verbinding tussen wetenschap en praktijk in het onderwijs

Er wordt veel onderzoek gedaan naar het onderwijs en lesgeven, maar hoe kun je deze kennis ook inzetten in de praktijk? Steeds meer academische leerkrachten doen hun intrede in het onderwijsveld en willen onderzoek onderdeel laten zijn van hun handelen. Ook voor het onderwijsveld liggen hier veel kansen om onderwijskwaliteit te verbeteren en veranderingen in te zetten. Het LAB-netwerk is hét netwerk voor Leidse Academici in het Basisonderwijs. Werk jij als (academische) leerkracht in het onderwijs of heb je interesse in de koppeling tussen onderzoek en praktijk? Kom dan een kijkje nemen! Tijdens deze sessie gaan we aan de slag met een onderwijsgerelateerd artikel. Door met elkaar in gesprek te gaan over het onderwerp, kunnen we met elkaar de vertaling maken naar de school en het klaslokaal.

Sessieleiders: Yvonne van Kasteren (PROO Leiden) en Rosemarijn Merkus (SCOL)

“Maar hoe krijg ik mijn leerlingen dan mee? Ik leg het soms wel 3x uit maar het kwartje lijkt niet te vallen.”

We hebben allemaal andere behoeftes. Onze leerlingen ook. De ene leerling leert graag auditief, de ander visueel. Feit is dat wij mensen visuele wezens zijn en we veel met beelden doen. Instagram, snapchat en kijk ook maar eens in een willekeurige moderne onderwijsmethodes: Plaatjes zat. Toch zetten we beelden nog niet altijd in als echt communicatiemiddel om de boodschap beter over te laten komen.

Het mooie is, dat kan wel! Door simpele tekeningen in te zetten kun je aansluiting vinden bij de beelddenkers en kun je structuur en helderheid aanbrengen in je les. In deze workshop Teken je les leg je de basis van het zakelijk tekenen en hoe je met simpele vormen je boodschap kunt versterken.

Deze workshop is voor iedereen die denkt niet te kunnen tekenen, iedereen die al de sterren van de hemel tekent en benieuwd is hoe dit in te zetten is in de les, én gewoon voor de nieuwsgierige mens. Teken je mee? Wij van Huis van Verbeelding zorgen voor de stiften en het papier! Het enige wat jij hoeft mee te nemen is een open blik. Tot dan!

Sessieleider: Joel Willems (Huis van Verbeelding)

Breedvormend onderwijs

Hoe kun je aan de diversiteit in je klaslokaal tegemoetkomen als leerkracht? Wat kan breedvormend onderwijs hierin betekenen? En wat vraagt dit van leraren en hun opleiders? Deze vragen staan centraal in de door de Hogeschool Leiden en het NIVOZ opgezette sessie bij de Nacht van de Leraar. De onderlegger voor het gesprek dat we met elkaar zullen voeren is het landelijke ‘Whole Child Development project’ dat in 2020 is gestart door het NIVOZ in samenwerking met vier hogescholen en zes basisscholen. In dit project zoeken we naar de nieuwe en oude zaden van breedvormend onderwijs en op deze mooie gelegenheid willen we graag met jou het gesprek aan gaan over hoe jij, met je voeten in de klei, dit voor je ziet of terugziet in jouw onderwijspraktijk.

Sessieleiders: Nynke Verdoner (Hogeschool Leiden / Centrum voor Onderwijs Innovatie Leiden), Leone de Voogd en Willemijn van Woerkum (NIVOZ)

Ontdek iets anders

1
1

Maak chocolade met en voor iedereen!

1
1

Speeddaten met cartoonist Gideon Borman:  ervaar wat het creatieproces bij je in beweging brengt én ga met een origineel kunstwerk naar huis.

1
1

Iets met woorden…

1

Maak chocolade met en voor iedereen!

Speeddaten met cartoonist Gideon Borman:  ervaar wat het creatieproces bij je in beweging brengt én ga met een origineel kunstwerk naar huis.

Iets met woorden…

Iets maken…

Sessieronde 2

Door debatteren anders leren: een vakoverstijgende aanpak

DNA wordt al snel gezien als onderdeel van de bètalessen maar is juist ook interessant voor de taal- en zaakvakken vanwege de ethische vraagstukken. Debatteer tijdens deze workshop mee en raak geïnspireerd voor deze veelzijdige en vakoverstijgende lesvorm in je eigen onderwijs.
Het onderwerp DNA doet leerlingen daarnaast ook nadenken over zichzelf en de verhouding tot anderen. Eerst word je kort bijgepraat over de meeste recente ontwikkelingen omtrent DNA-technologieën. Je hebt dus geen voorkennis nodig over het thema. Vervolgens gaan we met elkaar in debat over een ethisch dilemma dat nieuwe technologie met zich meebrengt: moeten we het DNA van baby’s aanpassen? Wat accepteren we wel of niet? En is iedereen anders of iedereen gelijk? Antwoorden zijn niet simpel te geven, maar wel heel boeiend om hierover het debat aan te gaan met de verschillende vakgebieden van taal, maatschappij en bèta.

Sessieleider(s): Alexander Schinkel (DebatUnie), Leonie Kaptein (DNA in Beeld) en Margôt Schoutsen (ICLON Universiteit Leiden)

Veel studenten worstelen met de vraag “wat ze willen worden als ze later groot zijn”, onder andere door de maatschappelijke druk om snel en succesvol te studeren. In de Designing Your Life colleges gebruiken we Design Thinking om studenten hun loopbaanpad te laten ontwerpen. Studenten komen allemaal met een andere achtergrond het vak binnen, en krijgen hulpmiddelen aangereikt om hun eigen weg te kiezen. Ze leren omgaan met tegenslagen en beperkende gedachten, ontwerpen meerdere vijfjarenplannen en voeren netwerkgesprekken om uit te vinden of een bepaalde functie bij hen past. Ook reflecteren ze op hun sterke kanten, waar ze energie van krijgen en hoe ze kunnen omgaan met keuzestress. De voorlopige resultaten laten zien dat studenten na afloop een beter idee hebben van waar ze heen willen, minder stress hebben en optimistischer in het leven staan.

Hoewel deze colleges op de universiteit plaatsvinden, zou een vergelijkbare aanpak ook interessant kunnen zijn voor het vo, of in een samenwerking vo-hoger onderwijs. In deze sessie geven we uitleg over het programma, zoomen we in op enkele kernactiviteiten, en is er ruimte voor discussie om eventuele uitwisselingen en samenwerkingen vorm te geven.

Sessieleiders: Bram Hoonhout (Universiteit Leiden) en Arjen de Vetten (ICLON)

Alle diploma’s zijn gelijk, maar met een edubadge onderscheidt een student zich en kan laten zien waar zijn/haar sterke punten liggen. In deze workshop laten we voorbeelden van edubadges zien, welke badges er nu zijn, wat een student moet doen om een badge te verdienen en wat u er zelf aan heeft.

Edubadges zijn digitale klikbare waarderingen voor prestaties of ontwikkelingen van studenten. Als je op de badge klikt, zie je een omschrijving van de context waarin de badge gehaald is, het leerdoel, de onderliggende criteria, de tijdsinvestering en dergelijke. De student kan de edubadge delen met potentiële werkgevers via LinkedIn, met toekomstige opleidingen, via social media of opnemen in een cv. Een student is niet verplicht om een badge te halen en krijgt een badge als een ‘plus’ naast zijn diploma.

Edubadges zijn gekoppeld aan onderwijsinstellingen. De identiteit van de ontvanger wordt AVG-proof gecontroleerd in onze systemen door Surf. Er is een koppeling met een Edu-Id, waarmee een student tegelijkertijd onderwijs kan volgen bij verschillende instellingen. Bij WO/HBO gebeurt dat al, bij MBO is dat een toekomstige ontwikkeling. Edubadges geven de student een betere start op de arbeidsmarkt en geven ons de mogelijkheid om samen met het bedrijfsleven onderwijsinhoud te maken.

Sessieleider: Ron de Graaf (mboRijnland)

Ga met perspectiefgericht onderwijs de challenge aan

Agora is een radicaal vernieuwend onderwijsconcept waar een leerling zich kan ontwikkelen vanuit zijn eigen intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid. Aan de hand van echte uitdagingen in de wereld (challenges) geven leerlingen vorm aan hun eigen leerproces. Hoe kun je leerlingen uitdagen en vragen laten stellen bij een challenge? En hoe kunnen leerlingen elkaar helpen en inspireren? Wat zijn de do’s en don’ts in de begeleiding om te zorgen dat leerlingen gemotiveerd zijn en regie nemen over het eigen leerproces?

Tijdens deze gezamenlijke workshop van Agora Leiden en Perspectiefgericht Onderwijs van het ICLON wordt een inkijkje gegeven in Agoriaans onderwijs en worden praktische handvatten gegeven die je helpen om je eigen onderwijs aan te sluiten bij de actualiteit en leefwereld van je leerlingen.

Sessieleiders: Eveline de Boer en Alma Kuijpers (ICLON University Leiden) en Ilja van Santen (Agora Leiden)

Om oprechte aandacht voor diversiteit te creëren moeten verschillende perspectieven ruimte krijgen. In de klas, op het schoolplein en in de lerarenkamer. Deze perspectieven zorgen ervoor dat je je blikken verruimt in het zien van de identiteit van de leerling of je collega. Tijdens deze workshop gaan we op een interactieve manier met elkaar in gesprek en ontdekken we de lagen van ieders diverse identiteit. En, hoe je vanuit je eigen gelaagde identiteit in verbinding komt met de ander.

Ben jij er klaar voor om blikken te verruimen en perspectieven te delen? Kom dan naar onze workshop tijdens de Nacht van de Leraar!

Sessieleiders: Christina Mulyono en Angelique Loupatty (Kasuaris)

Prikkels beïnvloeden ons gedrag. Het prikkelprofiel brengt deze prikkels in kaart en geeft tools om prikkels te verminderen en onder- of overprikkeling te voorkomen. Voor kinderen van de basisschool en het voortgezet onderwijs. Met en zonder autisme. Thuis en in de klas.

In elke klas zit wel een kind dat niet stil kan zitten of ineens in woede kan uitbarsten. Herkenbaar? Ik neem je mee in de wereld van prikkels. Wat zijn prikkels, wat doen ze met ons en wat kan je er mee? In deze sessie gaan we proefondervindelijk erachter komen welke prikkels jij prettig vindt en welke absoluut niet. Met kennis over prikkels kan jij anders kijken naar de kinderen in je klas en met kleine veranderingen een groot verschil maken.

Sessieleider: Christine Tolenaar (Link Autismecoaching)

Eenzaamheid, armoede, onveiligheid, kansenongelijkheid, gezondheidsproblemen en vervuiling. Net als in andere steden kennen de wijken van Leiden meerdere sociaaleconomische uitdagingen. Om de leefbaarheid van de stad te verbeteren hebben Gemeente Leiden, Universiteit Leiden en Hogeschool Leiden gezamenlijk het initiatief genomen om bij het onderwijsplatform Leren met de Stad met studenten aan de slag te gaan. Door maatschappelijke vraagstukken aan te pakken komt de kennis van studenten ten goede aan de stad Leiden en haar inwoners, en tegelijkertijd leren ze van en met (kwetsbare) bewoners. Student Sociaal Juridische Dienstverlening Rianca Aarts vult aan: “Een afstudeeronderzoek doen, dat ook echt ten goede komt aan de maatschappij, vind ik het mooiste wat er is”.

In deze interactieve sessie van Leren met de Stad laten we zien hoe je leerlingen van het primair, middelbaar, beroeps- en hoger onderwijs kunt inzetten voor actuele (onderzoeks)opdrachten, zodat zij nieuwe vaardigheden ontwikkelen en praktijkervaring opdoen. We gaan met je in gesprek om te onderzoeken welke maatschappelijke vraagstukken er spelen in jouw wijk en hoe leerlingen van alle onderwijstypen hier een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Door krachten te bundelen en samen te werken met verschillende opleidingen, organisaties en kennisinstellingen maken we de stad beter en mooier.

Sessieleiders: Mirtele Snabilie en Jessica van Santen (Leren met de Stad)

Wat is inclusief eigenlijk?
De definities van diversiteit, inclusie en gelijke kansen gaan we duiden, ervaren en we gaan er met elkaar over in gesprek. We delen onze ervaringen en combineren deze met wat de literatuur hierover zegt. Zo kijken we samen wat er nodig is bij het vormen van een inclusief team of een inclusieve school. Je komt naar deze sessie om nieuwe kennis en inzichten op te halen, maar je brengt ook je eigen ervaringen en kritische blik mee.

Sessieleiders: Nourdin Tchiche en Susan Sants, mboRijnland

Wil je de vorige edities van Nacht van de Leraar nog eens terugzien?