Leren met de Stad gaf maandag 2 december 2024 het startschot voor een uniek estafette-onderzoek om het Bètaplein in Leiden tot een duurzame, veilige en inspirerende plek om te toveren. Tijdens een inspirerende Challengedag in LLokaal met LEF kwamen meer dan zeventig enthousiaste studenten uit het vo, mbo, hbo en wo samen met bewoners, onderzoekers en stadspartners om creatieve oplossingen te bedenken voor een levendige schoolomgeving.

Een gezamenlijke missie
Het Bètaplein, dat nu vaak als kaal en ongezellig wordt ervaren, stond centraal in deze interdisciplinaire samenwerking. Studenten werkten in teams aan vernieuwende ideeën en kregen inspiratie door veldonderzoek en mini-lezingen van experts. Onder anderen Saniye Çelik, bijzonder hoogleraar Diversiteit, Inclusie en Politie aan Universiteit Leiden én lector Diversiteit & Inclusie aan Hogeschool Leiden en Gerdo Kuiper, lector Recht & Veiligheid aan dezelfde hogeschool waren aanwezig. Ondersteund door professionals, zoals een wijkagent, een jongerenwerker en wethouder Fleur Spijker, onderzochten zij hoe het plein aantrekkelijker en veiliger kan worden gemaakt.

Verrassende oplossingen
Tijdens een informatiemarkt presenteerden de studenten hun ideeën aan buurtbewoners, docenten, beleidsmakers en andere geïnteresseerden. De voorstellen varieerden van kunstwerken door studenten en een kleurrijke entree tot innovatieve oplossingen zoals een pop-uptoilet en een slim afvalsysteem. Juryvoorzitter Annick Dezitter erkende de beste ideeën, waaronder het plan van mboRijnland-student Joshua Heijbregts en zijn team.

“Vandaag draaide alles om kennisverrijking en nieuwe ervaringen opdoen. Ik heb veel inspirerende mensen van verschillende achtergronden en opleidingen ontmoet. Een school moet een sterke identiteit hebben en echt van en voor studenten zijn. In onze pitch hebben we gekozen voor een kleurrijke entree en trap, met opvallende kunstwerken van studenten. Op deze manier wordt het niet alleen hun eigen plek, maar komt ook het plein tot leven”, aldus Joshua, mbo-student Sociaal Werk.

Lars van Zanten, adjunct-directeur van het Da Vinci College Lammenschans, benadrukt:
“Wij zijn blij dat we samen met studenten van mbo, hbo en wo werken aan een levendig en leefbaar Bètaplein. Hun creatieve oplossingen inspireren ons en bieden concrete handvatten om de fysieke omgeving te verbeteren en zo onze leerlingen te ondersteunen in hun groei. Door deze samenwerking krijgen onze leerlingen de kans om te leren switchen tussen hun leefwerelden en te klimmen op de schoolladder. Dit project laat zien hoe krachtig het is om onderwijs, stadspartners en jongeren samen te brengen om morgen te maken.”

Vervolg estafette-onderzoek
Het estafette-onderzoek is een langlopend traject vol interventies en experimenten. Het komende jaar werken studenten van opleidingen aan Hogeschool Leiden, Universiteit Leiden en mboRijnland vanuit verschillende disciplines aan dit thema, waaronder studenten van Culturele Antropologie, het Honoursprogramma van Universiteit Leiden en studenten van mboRijnland Sociaal Werk, Entree en Onderwijsassistent. De (tussentijdse) resultaten worden tijdens bijeenkomsten gedeeld met alle betrokkenen en geïnteresseerden.