Dit jaar markeert een bijzonder jubileum: 450 jaar Leidens Ontzet. De Epic Quest audiotour, onderdeel van het project ‘Sporen van 3 oktober’, biedt een unieke kans om de 450-jarige geschiedenis van Leidens Ontzet te beleven. Deze tour is ontwikkeld door eerstejaarsstudenten Content Creator van mboRijnland. De epic quest neemt je mee door de stad en het verhaal van Leidens Ontzet. Je begint op de Burcht van Leiden. Vanaf daar loop je langs acht plekken die belangrijk waren tijdens het Beleg en het Ontzet (de ‘bevrijding’) van Leiden. Je hoort bij elke plek wat er is gebeurd, wie de grote en kleine spelers waren en waarom er elk jaar op 3 oktober groot feest is in Leiden. De tour duurt ongeveer 45 minuten en eindigt vlakbij treinstation Lammenschans. Benieuwd? Lees meer of begin direct met de Epic Quest.
Het verhaal voor jongeren interessant maken
De makers: “Hoe maak je het verhaal van Leidens Ontzet interessant voor jongeren? Toen ons die vraag werd gesteld zijn we daarover gaan nadenken. We wilden het origineel en toegankelijk maken, beide belangrijk om jongeren ergens bij te betrekken. Al snel bedachten we de vorm: een tour door Leiden, langs plekken die belangrijk zijn in het verhaal van Leidens Ontzet. De Epic Quest Leiden audiotour is het uiteindelijke resultaat. Binnen 45 minuten word je, al lopend door Leiden, bijgepraat over de gebeurtenissen uit 1574. Grote en kleine spelers uit die tijd komen aan het woord, evenals onze verslaggever uit 1574 die live vertelt wat er in de stad gebeurt. Het leuke is dat de audiotour voor iedereen tussen 8 en 100 jaar leuk is, niet alleen voor jongeren. We vonden het superleuk om te maken. Hopelijk geniet jij er net zo van als wij.”
Verhaal over de Sporen van Drie Oktober
Omdat er nog veel historisch materiaal níet is ontsloten, hebben studenten dit jaar onderzoek gedaan naar de ‘Sporen van Drie Oktober’. Naast de Epic quest zijn er ook ideeën ontwikkeld zoals een podcast genaamd ‘Belegbabbels’ en korte animatieclips die het bevrijdingsverhaal op een eenvoudige en toegankelijke manier vertellen. Studenten aan de universiteit onderzochten tastbare sporen en droegen daarmee bij aan een maandelijkse Kroniek in het Leidsch Dagblad, terwijl studenten Commerciële Economie van Hogeschool Leiden diverse plannen hebben opgezet voor de marketing van activiteiten, waaronder ook de Epic Quest.