Doordat ze hier ter plekke zitten, leren studenten uit de verschillende disciplines voortdurend van elkaar. Over methoden van onderzoek, dingen waar ze tegenaan lopen, maar ook inhoudelijk. Er was bijvoorbeeld iemand van Toegepaste Psychologie die al wat meer ervaring had met motiverende gesprekstechnieken. Die kon de aanstaande fysiotherapeuten en universitaire Psychologiestudenten op dat gebied heel goed helpen toen zij die training gaven. Dat soort uitwisseling en het contact met bewoners, daar leren studenten zó veel van. Dat kan alleen maar ontzettend nuttig zijn voor hun verdere carrière.
Ze moeten soms even uit hun comfortzone komen. Ik herinner me een student Psychologie die het bij binnenkomst nog moeilijk vond om op mensen af te stappen. Maar door mee te draaien in het buurtwerk ging toch vrij snel de knop om en uiteindelijk heeft hij met veertig mensen gesprekken gevoerd. Dat vond hij zelf een van de leukste en leerzaamste elementen van zijn stage.
Vaak willen studenten ook impact maken. Nou, dat kan hier. De documentaire van een Antropologiestudent over de man die met soep rondging in de wijk, heeft eraan bijgedragen dat hij daar nu subsidie voor krijgt en er nog steeds mee doorgaat. Er is een straat die een groenere inrichting krijgt dankzij een Psychologiestudent. Dat zijn kleine, maar wel tastbare en mooie resultaten.
Het doel vanuit de Hogeschool en de Universiteit is om stad en onderwijs bij elkaar te betrekken en om kennis te delen. Tot nu toe gaat het vooral om individuele stages, of losse en kortlopende projecten. Een van de dingen waar ik me voor aan het inzetten ben is dat Leren met de Stad structureel wordt ingepast in het onderwijs. Ik denk dat er in bijna elke studie wel een vak is waarvoor je studenten met een bepaald vraagstuk een Leidse wijk in kunt sturen.
Een vak dat ik zelf heb gegeven is ‘economic and consumer psychology’. Dat gaat over theoretische kennis toepassen op campagnes en interventies om het (consumenten)gedrag te beïnvloeden. Ook daar leent zo’n onderzoeksplek als deze zich heel goed voor. Tot nu toe heeft Leren met de Stad alleen bij de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening al een vaste plek in het curriculum. In de meeste opleidingen is het helaas nog heel uitzonderlijk dat je al vroeg in contact komt met de praktijk, met echte mensen. Het zou mooi zijn als we dat hier breder en vaker kunnen bereiken, of als er een soort vacaturebank kan komen, met vraag en aanbod van geschikte projecten voor studenten.’