Hoe kunnen we Dwarsdenkers en Bruggenbouwers verleiden om hun ambities waar te maken?
Wat hebben zij nodig? Welke perspectieven kunnen wij hen bieden?
Droom, Denk, Deel en Doe…..
Vanuit de constatering/observatie dat:
- Jonge, talentvolle starters in het onderwijs behoefte hebben aan meer of andere uitdagingen dan waar zij in de klas mee geconfronteerd worden
- Een grote groep getalenteerde jonge leraren het onderwijs binnen één tot vijf jaar weer verlaat
Is het idee ontstaan voor een programma gericht op jonge professionals in het onderwijs.
We willen Dwarsdenkers en bruggenbouwers anders laten kijken naar personeelsbeleid.
We willen (jonge) professionals opleiden die flexibel, mobiel en innoverend zijn.
Dit idee past bij een dynamischere onderwijsorganisatie, niet alleen op het gebied van curriculum en het onderwijzen van leerlingen, maar ook voor de professionalisering van medewerkers.
Investeren in goede professionals die bekend zijn met hun unieke talenten betekent ook investeren in goed onderwijs.
Tijdens de workshop willen we laten zien hoe we jonge professionals uitdagen om zich verder te ontwikkelen en bekend te maken met de verschillende loopbaanpaden in het onderwijs vanuit het beroepsbeeld van de leraar.
We willen jong professionals na laten denken over welk pad het beste bij hen past.
Door jonge professionals die ‘meer willen’ al kennis te laten maken met leiderschap en project- en beleidsmatig werken, kan deze groep zich alvast voorbereiden op dergelijke rollen.
Sessieleiders:
Myra Warmer