Hoe kunnen onderwijs en zorg elkaar versterken in de gezamenlijke uitdagingen waar we voor staan? In samenwerking met onze partners organiseren we een aantal activiteiten onder de noemer ‘Zorgenderwijs met LEF’ waarin continue het gesprek op het snijvlak onderwijs en zorg centraal staat.
Vervolg Leidse onderwijstafel met LEF!
De gemeente Leiden organiseert in samenwerking met het LEF ‘de Leidse onderwijstafel met LEF’. Tijdens elke onderwijstafel staat er een thema centraal waar vertegenwoordigers van voorschoolse educatie, po, vo, mbo, hbo en wo en organisaties zoals JesRijnland, Technolab, Naturalis, Verwonder om de hoek en Cultuur Educatie Groep nader samenwerken om kennis uit te wisselen en gezamenlijke initiatieven te organiseren. De onderwijstafel van 25 oktober 2023 j.l. had als thema: ‘Onderwijs-zorg; normaliseren’
Naar aanleiding de onderwijstafel over Normaliseren komt er een vervolgbijeenkomst. Daarbij richten we in eerste instantie op problemen die soms ontstaan rondom (hoog)begaafde leerlingen, omdat het erop lijkt dat deze exemplarisch zijn voor een breder probleem.
In de nieuwe documentaire van Jan Stap komt duidelijk naar voren dat kinderen ziek kunnen worden door school en dat dit veel meer geld kost dan passend onderwijs. Wat de film laat zien, is dat het erom gaat dat je ieder kind ziet in zijn behoefte en daarnaar handelt. De vraag is hoe we dat doen zonder ons te laten tegenhouden door het systeem dat we zelf gecreëerd hebben. De wil tot samenwerking is er bij de mensen op de werkvloer, maar zij kunnen niet zonder directeuren en bestuurders die de paden banen en mogelijk maken. Tijdens het vervolg op de onderwijstafel gaan we hier verder over in gesprek.
Schoolziek- Een documentaireserie over passend onderwijs.
De documentaireserie Schoolziek ging in premiere op het Leids Internationaal Filmfestival (LIFF). Het LEF heeft samen met filmmaker Jan Stap het nagesprek geleid.
Kinderen die kunnen leren als de beste, maar niet naar school gaan: ‘uitvallers’ (ook vaak thuiszitters genoemd). Ondanks veel inspanningen lukt het niet om alle kinderen te laten leren. Hoe komt dat? En als een kind uitvalt, is de reflex van de Nederlandse maatschappij: jeugdzorg bieden. Om het kind passend te maken voor het onderwijs. Maar kunnen we geen onderwijsstrategieën bedenken die helpen voorkomen dat kinderen ziek thuis komen te zitten? En in hoeverre zal dit goedkoper zijn dan alleen maar jeugdhulp bieden?
Filmmiddag 1 en 2 – ‘Als school niet meer werkt’ en ‘ziek door school’ + nagesprek
In samenwerking met filmmaker Jan Stap presenteerde het LEF op 26 januari en op 8 februari deel 1 en deel 2 van de documentaireserie ‘Schoolziek’. Lees hier wat de opbrengst was van de eerste filmmiddag.
Busreis Walhallab
Ken je de mop van de bus naar WALHALLab? Hij ging niet..
Maar gelukkig konden we toch het gesprek voeren in de gesimuleerde bus in het LEF zelf.
Deze reis zou dienen als inspiratiebron om samen krachten te bundelen en initiatieven te vergroten op het grensvlak onderwijs en zorg. Het bezoek aan WALHALLAb is een belangrijk onderdeel van deze reis en biedt mogelijkheden voor Leiden. De focus van de reis ligt op het aangaan van de gezamenlijke uitdaging van talentontwikkeling op het grensvlak van zorg en onderwijs, met als doel gelijke kansen te bevorderen voor elk kind en jongere. De intentie is om samen met anderen inzicht te krijgen in elkaars ervaringen en overtuigingen met betrekking tot talentontwikkeling, binnen de bestaande onderwijskaders. Het bezoek aan WALHALLAb Helmond zal bijdragen aan het begrip van de gewenste beweging in Leiden en hoe samenwerking hierin vorm kan krijgen.
Samenwerkmiddagen hoogbegaafdheid – onderwijs en zorg samen in gesprek.
Vanuit het project Ondersteuning begaafde leerlingen (voorschools, po, vo) verzorgen Andries en Lineke samenwerkmiddagen hoogbegaafdheid bij het LEF. Deze bijeenkomsten worden goed bezocht door professionals uit onderwijs en zorg en de problemen in de samenwerking tussen onderwijs en zorg komen duidelijk naar voren tijdens deze bijeenkomsten
Hoe maken we optimaal gebruik van elkaars perspectieven ten behoeve van de uitdagingen die we in ons werk rondom hoogbegaafdheid tegenkomen? In het netwerk binnen de zichtlijn talentontwikkeling komen we dit schooljaar een aantal keer samen tijdens de samenwerkmiddag gericht op hoogbegaafdheid. Naar aanleiding van de vraagstukken rondom onderwijs en zorg staat dit jaar de ambitie centraal dat alle professionals in de zorg en de onderwijssector basiskennis hebben van hoogbegaafdheid. Hier wordt door professionals uit zowel de onderwijs als de zorgsector in groepjes aan gewerkt.
Onderzoek JES-Rijland’s Anna van Damme – De verbetering van integraal samenwerken in de vroegsignalering van het jonge kind met (complexe) opvoed- en opgroei problematiek.
Tijdens vier bijeenkomsten gehost door het LEF wordt, in de vorm van een leernetwerk, visie gevormd op samenwerking tussen de verschillende organisaties die betrokken zijn bij het jonge kind in Leiden Noord. Organisaties zijn: JES Rijnland, SPL, PPO, basisschool de Springplank, 1801, CJG; zowel jeugdarts, – verpleegkundige en Jeugdteam, IVH en vrijgevestigde logopedist Praktijk Annemarie Sikking.
Podcast Hoogbegaafdheid - Cheryl Hartley.
Dit jaar start er een nieuwe podcastserie waarin Cheryl Hartley, zelf werkzaam in de zorgsector, gasten interviewt met als centraal vraagstuk wat hoogbegaafde kinderen nodig hebben om gezond op te groeien zodat ze hun potentieel kunnen ontwikkelen. De laatste podcast wordt ‘live’ opgenomen in het lef voor een publiek waarna er ruimte is voor een gesprek.
Luister hier alle podcastst in de serie ‘Zorgenderwijs met LEF’.