• Avondsymposium Leiden Kennisstad

  • Avondsymposium Leiden Kennisstad

Actielijst

Leiden 2022 European City of Science

  • Meer kennis over de wijken verkrijgen: wat zijn de vragen, welke kennis is er al?

  • Mobiliseer kunstenaars die studenten begeleiden wanneer ze de wijk in gaan, want zij komen daar al.

  • Betrek verschillende onderwijstypen bij de wijkonderzoeken.

Leren met de Stad

  • Convenant opstellen om informaticastudenten burgers begrip te laten geven van hun producten i.h.k.v. de NVAO.

  • Community services organiseren voor studenten.

  • Master Vitality & Aging gaat meedenken over vergrijzing.

  • Er moet meer onderzoek onder bewoners worden gedaan.

  • Een stads-PhD voor onderzoek naar veiligheidsbeleving.

  • Definiëren van ‘duurzame lijnen’, zoals digitalisering en energietransitie (van het gas af).

  • Bij Leidenaren worden vragen voor onderzoek opgehaald, zoals over eenzaamheid.

  • In kaart brengen welke vakken en opleidingen kunnen bijdragen aan duurzaamheid.

  • Mbo, hbo en universiteit samen vragen laten uitzoeken.

Rijksmuseum Boerhaave innoveert

  • Opzetten van een Science Café om jongvolwassenen te interesseren voor life science.

  • Studenten biomedische wetenschappen en communicatie worden betrokken bij de plannen.

  • Workshops voor 12 jaar en ouder, nog vóórdat kinderen een profiel moeten kiezen.

  • Breng diepgang aan door technologie met ethiek te verbinden.

  • Zichtbaar maken van locaties in Leiden waar ontdekkingen zijn gedaan.

  • Studenten commerciële economie worden benaderd voor kennis over het bereiken van een jongere doelgroep.

Leiden als Azië-expertisecentrum

  • Project Trekvogels: Aziatische studenten worden gekoppeld aan Leidse huishoudens, zodat studenten meer gaan weten over de stad en Leidenaren naar Azië gaan.

Leiden 4 Global Goals

  • Maak een programma voor kinderen en gezinnen om hen enthousiast te maken voor de global goals.

  • Bouw een platform met actievelingen en voorlopers.

  • Stel een stedelijke strategie op voor acties en activiteiten in 2020, 2021, 2022, t.e.m. 2030

  • Vorm met kennisinstellingen een leergang rond de global goals.

Stadsecologie met bewoners

  • Elke week een tuintip in de Stadskrant van de stadsecoloog.

  • Culturele Antropologie en Biologie gaan kijken hoe beide kunnen samenwerken. Antropologie om de wensen van bewoners in kaart te brengen, Biologie om dat te vertalen in de praktijk.

  • In aansluiting daarop kunnen later hbo (Communicatie en Toegepaste psychologie) en mbo (tuinbouw) aanhaken.

  • Op agenda ESOF: citizen science ‘tuin als lab’ en best practices uit Europa.

  • Ambitie: aanstellen van een bijzonder hoogleraar stadsecologie.

Opvoeden in Leidse wijken

  • LUCIS - Centre for the Study of Islam and Society - organiseert een vervolg op deze thematafel in januari 2020.

  • Gedroomde uitkomst van dat vervolg: drie projecten waarbij gepraat gaat worden met bewoners van Slaaghwijk en waarbij een veilige omgeving voor het gesprek gecreëerd wordt.

  • We focussen ook op wat en waar het wel goed gaat.

  • Studenten pedagogiek kunnen verhalen ophalen, wellicht in spelvorm.

  • Uitwisselen van ervaringen tussen scholen op gang brengen.

Internationale stad als thuisbasis

  • We gaan uitzoeken of internationale studenten kunnen worden ingezet in stembureaus. Levert mooie ervaringen op.

  • Bundelen van het aanbod voor ‘internationals’ in een fysieke uitgave.

  • Project opzetten waarin studenten ‘internationals’ wegwijs maken en wederzijds leren (Leidse studentenvariant van ‘Survival Dutch’).

  • Zodra studenten Nederlands spreken koppelen we hen aan de Voorleesexpres van JES Rijnland.

Human Capital agenda voor LBSP

  • Vervolgafspraak maken om alle inspanningen op dit terrein die nu al gaande zijn in kaart te brengen en te stroomlijnen. Zodat niet iedereen hetzelfde aan het doen is.

  • Samen helder krijgen wat die agenda zou moeten zijn.

  • Daarnaast afspreken hoe je de dialoog tussen onderwijsaanbod en bedrijven gaande houdt, want er is een mismatch. Dat ‘gat’ dichten vraagt om een permanente dialoog.

  • Ervoor zorgen dat er ook voldoende bedrijven aanhaken in het overleg hierover.

Stevenshof vitaal

  • Aanstellen van ‘Ambassadeur voor bewegen in de wijk’.

  • Ronselen van studenten die in september starten met de opleidingen fysiotherapie en wijkgerichte beweegzorg om zorgvragen van inwoners boven water te krijgen.

  • Starten van een sportschool.

  • Uitwerken van ‘De lopende schoolbus’.

Mayflower400 op Leidse scholen

  • We maken een flyer om leraren uit te nodigen om mee te denken over het Mayflowerfestival.

  • We gaan via Maarten Kersten (partij Sleutelstad) stedenbanden aanzwengelen in de gemeenteraad.

  • We organiseren eind februari/begin maart maart een bijeenkomst voor zo’n honderd docenten om hen te betrekken bij alle Mayflower educatieactiviteiten.

Verslag

Het verslag is in pdf-formaat hier te downloaden.